Tohle je asi nejčastější otázka, kterou jsme na nejrůznějších seminářích, prezentacích nebo trzích dostávali. Týkaly se doslazování kaší, ale vlastně je to častá otázka i tak nějak všeobecně. A odpověď je úplně jednoduchá. Nejdůležitější je totiž moc nesladit, respektive se slazení odnaučovat. 

Neexistuje žádné zdravé sladidlo, kterým se můžete ládovat od rána do večera a všechno bude v pořádku. Jediná cesta ke zdraví je jakékoliv přidaná sladidla omezovat, kde jen to jde. 

Klidně zkuste ubírat pozvolna. My doporučujeme začít jako první u nápojů. Naučte své chuťové buňky pít především vodu a neslazené čaje. Pak pokračujte k jídlu. Ale pozor, vyhýbání se doslazovaným potravinám neznamená, že se musíte úplně vyhýbat sladké chuti, to vůbec! Užívejte si sladkou chuť čerstvého a sušeného ovoce a objevujte, že sladká je vlastně i mrkev, dýně nebo batáty.

Ale zpět k těm kaším. Tady je pár tipů, jak je dosladit přímo díky použitým ingrediencím. Tak je dochucujeme my i naše dvě dcerky.
Sladkou chuť udělají:

  1. Sušené ovoce jako meruňky, datle, jablka, hrušky, rozinky, švestky nebo fíky. Pokud je v kaši chvilku povaříte, sladká chuť se ještě víc uvolní do celé kaše. Můžete také ovoce namočit a rozmixovat do konzistence sladkého pyré. 
  2. Kokos, mandle, kešu nebo slunečnicové semínko. Všechny mají nasládlou chuť, můžete je nasekat na menší kousky nebo rozmixovat.
  3. Nedoslazovaná rostlinná mléka, především rýžové nebo ovesné. Můžete do něj obilovinu namočit a rovnou v něm kaši povařit. Nebo jej použijte ke zjemnění a doslazení hustší kaše vařené ve vodě.
  4. Jablko, hruška, banán. Skvěle se hodí čerstvé i vařené, nastrouhané nebo nakrájené na kousky.
  5. Mrkev. Zkuste ji někdy ke kaši s jablkem. Skvěle chutná syrová i povařená společně s kaší.

Cítíte, že i tak byste potřebovali trochu přisladit? Tak tady pár tipů na “doslazovače”, které máme rádi, my je používáme hlavně při pečení, ale vy si je tedy klidně dejte do kaše, jestli máte svou sladkou laďku pořád dost vysoko. Anebo šup s nimi do těch domácích koláčů.

  1. Rozmixované sušené ovoce – hlavně datle nebo meruňky
  2. Řepný sirob (vařením zahuštěná šťáva z cukrové řepy)
  3. Datlový sirup
  4. Jablečný koncentrát (vařením zahuštěný jablečný mošt)
  5. Nejrůznější slady (ječmenný nebo žitný)
  6. Rýžový sirup

U doslazovadel se řídíme pravidlem, že čím jednodušší je jejich zpracování, tím lepší. Tedy čím blíž je toto sladidlo nějaké surovině z přírody, tím lépe. 

Asi vás napadne otázka: “A co takhle med?” My med vnímáme jako velkou vzácnost, jejíž výroba dá včelám neuvěřitelné množství práce. Brát jim ho ve velkém a dokrmit je cukrem nebo jinou náhražkou? Uznejte, to není fér. Nám osobně na rok vystačí zhruba sklenička nebo dvě medu a chováme se k němu jako k vzácnému léku. Včelky megalomanky prý mají toho medu mnohem víc než ve skutečnosti potřebují, takže vzít si trochu by ještě šlo. Ale spotřebovávat ho na každodenní doslazování kaší, čajů nebo všech dezertů? To už nám nesedí. A třeba ve vánočních perníčcích vám medovou chuť klidně zvládne udělat i výše zmiňovaný řepný sirob…Tak tolik k tomu medu.

Tak slaďte méně. Uvidíte, jak si na to chuťové buňky rychle zvyknou a po pár týdnech nebo měsících už nebudete věřit, že jste některé své dříve oblíbené sladkosti mohli vůbec zvládnout sníst. Ověřeno, ozkoušeno. 🙂

Jana a David

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.